Veiligheid
ADAPTIVE CRUISE CONTROL (ACC)
Blijf op veilige afstand van je voorliggers
Bewaart een vooraf ingestelde afstand tot je voorligger met behulp van radartechnologie, voor extra veiligheid en onbezorgd rijplezier. Zeer nuttig bij druk verkeer en files op snelwegen.
FORWARD COLLISION MITIGATION (FCM)
Remt je automatisch af om een mogelijke aanrijding te voorkomen
Als een extra paar ogen houdt FCM de weg voor je in de gaten met camera- en laser-radartechnologie om ieders veiligheid te helpen waarborgen. Zodra gevaar ontstaat voor een frontale botsing, waarschuwt het systeem met een akoestisch signaal en activeert het automatisch het remsysteem om een aanrijding te voorkomen of de impact van een frontale botsing zo veel mogelijk te beperken.
LANE DEPARTURE WARNING (LDW)
Zodra je ongewild je rijstrook dreigt te verlaten, roept je auto je tot de orde
Deze veiligheidsvoorziening waarschuwt met een akoestisch signaal en een melding op het instrumentenpaneel zodra je auto de rijstrook dreigt te verlaten met de richtingaanwijzers uitgeschakeld.
BLIND SPOT WARNING (BSW)
Neemt automatisch alles in je dode hoeken waar
Radarsensoren in de achterbumper nemen voertuigen in je dode hoeken achter waar, voor extra veiligheid. Zodra een voertuig of object in een dode hoek wordt waargenomen, waarschuwt het systeem je met een lichtsignaal op de betreffende buitenspiegel en een akoestisch signaal.
REAR CROSS TRAFFIC ALERT (RCTA)
Sensoren helpen je veilig achteruitrijden
Handig bij het achteruit verlaten van een parkeerplek. Deze veiligheidsvoorziening geeft een akoestisch signaal en toont een melding op het multi-informatiedisplay zodra de sensoren in de achterbumper een naderend voertuig waarnemen, terwijl de achteruitversnelling is ingeschakeld.
MULTI AROUND MONITOR
Ingebouwde camera's maken parkeren kinderlijk eenvoudig
Parkeer veilig en ontspannen. Ingebouwde camera's aan de voor- en achterzijde en op de flanken werken samen om je auto vanuit diverse gezichtspunten weer te geven op het display (inclusief een bovenaanzicht), om zo dode hoeken zichtbaar te maken.
ULTRASONIC MISACCELERATION MITIGATION SYSTEM (UMS)
Geen schrikreacties meer tijdens parkeren
Zodra de sensoren voor of achter een obstakel waarnemen, klinkt er een akoestisch signaal en verschijnt er een waarschuwing op het display. Ook wordt het motorvermogen direct teruggeschroefd wanneer je vanuit stilstand per ongeluk flink gas geeft.
AUTOMATIC HIGH BEAM (AHB)
Bedient automatisch het grootlicht
Dit systeem wisselt, afhankelijk van de rijomstandigheden en voertuigen voor je, automatisch tussen dimlicht en grootlicht, zodat je beide handen aan het stuur kunt houden.
7 SRS AIRBAGS
Optimale bescherming voor alle inzittenden
Frontairbags, zij- en, gordijnairbags en een knieairbag voor de bestuurder beschermen jou en je passagiers bij een botsing.
BESCHERMENDE RISE-CARROSSERIE
Absorbeert botsenergie bij een aanrijding
De bescherming bij een botsing wordt aanmerkelijk verhoogd de RISE-carrosserie van Mitsubishi Motors. Deze zorgt voor een efficiënte absorptie en weggeleiding van botsenergie, terwijl de kooiconstructie zo veel mogelijk intact blijft.
HILL START ASSIST (HSA)
Voorkomt achteruitrollen op een helling
HSA maakt het eenvoudiger om weg te rijden op een steile helling door te voorkomen dat de auto ongewild achteruitrolt. Het systeem houdt de remmen automatisch nog twee seconden vast nadat je je voet van het rempedaal hebt genomen.
ECLIPSE CROSS PHEV
Wat is je volgende stap?
Uitrusting kan per land verschillen. Raadpleeg je Mitsubishi-dealer voor de juiste specificaties.
BELANGRIJK
ACC: Adaptive Cruise Control is een aanvullende veiligheidsvoorziening. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit systeem. ACC werkt niet onder alle omstandigheden. Een correcte waarneming van een voorligger hangt af van het type voertuig en de uitvoering ervan, van de weersomstandigheden en van de conditie van de weg. Daar komt bij dat het systeem mogelijk niet voldoende afremt in sommige situaties, bijvoorbeeld wanneer een voorligger plotseling krachtig afremt of wanneer er plotseling een ander voertuig vlak voor je auto opduikt. Heb je nog vragen over dit systeem, raadpleeg dan je Mitsubishi-dealer.
FCM: Forward Collision Mitigation is een aanvullende veiligheidsvoorziening en kan niet in alle omstandigheden een botsing voorkomen. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit systeem. FCM treedt in werking zodra het een voertuig voor je auto waarneemt. FCM is ook ontwikkeld om voetgangers waar te nemen, maar er zijn omstandigheden denkbaar waarin dit niet gebeurt of waarin het systeem niet wordt geactiveerd. De automatische remfunctie wordt geactiveerd wanneer je een voertuig nadert bij een snelheid van circa 5 km/u tot 80 km/u (bij uitvoeringen met ACC van 5 km/u tot 180 km/u). Wanneer je een voetganger nadert, is dit van circa 5 km/u tot 65 km/u. Omdat FCM niet is ingesteld op aanhoudend remmen, worden de remmen 2 seconden nadat de auto tot stilstand is gekomen weer vrijgegeven. Om te voorkomen dat de auto hierna wegrolt, moet de bestuurder dus zelf het rempedaal bedienen. In sommige situaties zal het systeem niet worden geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder een aanrijding probeert te voorkomen door een stuurmanoeuvre of door te accelereren. Heb je nog vragen over dit systeem, raadpleeg dan je Mitsubishi-dealer.
LDW: Lane Departure Warning is geen vervanging voor veilig rijden (bijvoorbeeld wanneer de bestuurder afgeleid is of minder alert). Dit geldt ook bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden met matig zicht, etc. Het systeem is ontwikkeld om de rijstrook te monitoren bij een snelheid van circa 65 km/u of hoger. Bestuur je auto altijd geconcentreerd en veilig. Er zijn omstandigheden denkbaar waarin het systeem de rijstrook niet naar behoren kan waarnemen. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
BSW: Blind Spot Warning [BSW] is een aanvullende veiligheidsvoorziening en er zijn omstandigheden denkbaar waarin een voertuig in een dode hoek niet naar behoren wordt waargenomen. Vertrouw dus nooit blindelings op dit systeem. BSW functioneert mogelijk niet zoals bedoeld in bepaalde omstandigheden, afhankelijk van de verkeersintensiteit, weersomstandigheden, de conditie van de weg en de mogelijke aanwezigheid van obstakels. Bestuurders zijn altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden. De getoonde radargolven zijn ter illustratie en vertegenwoordigen niet de werking van de toegepaste sensoren. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
RCTA: Vertrouw nooit blindelings op dit systeem, want er zijn omstandigheden denkbaar waarin niet elk bewegend voertuig wordt waargenomen. Bestuurders zijn altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden. De getoonde radargolven zijn ter illustratie en vertegenwoordigen niet de werking van de toegepaste sensoren. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
AHB: Dit systeem wordt geactiveerd bij een snelheid van circa 40 km/u of hoger en wordt bij lagere snelheden automatisch uitgeschakeld. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
7 airbags: airbags maken deel uit van het zogeheten Supplemental Restraint System (SRS). Om het risico van verwonding door een geactiveerde airbag te verminderen, is het belangrijk om altijd een veiligheidsgordel op de juiste wijze te dragen, rechtop te zitten midden op de stoel en niet tegen een portier te leunen. Plaats kinderen t/m 12 jaar indien mogelijk op de achterbank en maak gebruik van goedgekeurde kinderzitjes. Schakel de frontairbag op de passagiersstoel uit, wanneer je daarop een kinderzitje plaatst dat naar achteren is gericht. Raadpleeg het instructieboekje en de gebruikershandleiding behorende bij het kinderzitje voor aanvullende informatie.
HSA: Hill Start Assist [HSA] is geen vervanging voor veilig rijden. Vertrouw nooit blindelings op deze veiligheidsvoorziening bij het rijden op een steile helling. Ook bij het krachtig bedienen van het rempedaal kan het voertuig ongewild achteruit bewegen, bijvoorbeeld op een zeer steile helling of op een gladde ondergrond. Deze functie is niet bedoeld om het voertuig langer dan 2 seconden op een steile helling in stilstand te zetten. Gebruik deze functie daarom niet als alternatief voor het bedienen van het rempedaal. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.