Plug-in hybride technologie

De Eclipse Cross PHEV maakt gebruik van de modernste EV-technologieën. Het resultaat is een indrukwekkende acceleratie en soepele rijeigenschappen. De speciaal ontwikkelde brandstofmotor zorgt daarnaast voor een zeer efficiënt brandstofverbruik en aanmerkelijk lagere emissies.

TOEKOMSTGERICHTE TECHNOLOGIE

Voortbouwen op het succes van de Outlander PHEV

De Eclipse Cross PHEV deelt dezelfde technologieën met de uiterst succesvolle Mitsubishi Outlander PHEV, die wereldwijd maar liefst 21 maal werd bekroond. Net als de Outlander PHEV beschikt de Eclipse Cross PHEV over een benzinemotor voor de omstandigheden waarin conventionele aandrijving nodig is, naast twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras.

NIEUWE AANDRIJFLIJN VOOR DE ECLIPSE CROSS PHEV

Twee elektromotoren, een benzinemotor

De Eclipse Cross PHEV maakt gebruik van baanbrekende EV-technologie om een geavanceerde hybride auto te creëren. Bij volledig elektrisch rijden biedt hij niet alleen bijzonder soepele rijeigenschappen, hij is bovendien ongelooflijk stil. En hij biedt meer voordelen: nul brandstofverbruik en nul uitlaatemissies bij volledig elektrisch rijden.

UNIEK AANDRIJFSYSTEEM

Gebaseerd op EV, niet op de verbrandingsmotor

Het hart van ons innovatieve plug-in hybride EV-systeem wordt gevormd door twee krachtige elektromotoren. Met andere woorden: waar hybride auto's van andere merken vaak zijn gebaseerd op aandrijving door een benzinemotor, vormen de elektromotoren de basis van de aandrijflijn van de Eclipse Cross PHEV. Hierdoor kun je vaker elektrisch rijden, met zeer stille, comfortabele rijeigenschappen en een soepele acceleratie onder vrijwel alle omstandigheden.

1. Twin-motor PHEV met vierwielaandrijving en S-AWC

De verdeling van een elektromotor op de vooras en op de achteras zorgt voor ongelooflijk directe vierwielaandrijvingprestaties, terwijl je met S-AWC (Super-All Wheel Control) verzekerd bent van een uitmuntende wegligging en intuïtieve, voorspelbare rijeigenschappen.

2. Nieuwe 2.4-liter benzinemotor

De efficiënte Atkinson-motor, met zijn lange arbeidsslag, zorgt voor een gunstig brandstofverbruik en een lage CO₂-emissie.

3. Generator

De krachtige generator zet het vermogen van de benzinemotor om in elektrische stroom, om de aandrijfaccu op te laden en de elektromotoren te ondersteunen zodra dit nodig is.

4. Elektromotor-PDU voor en -EMCU achter

Deze intelligente elektronica (Power Distribution Unit en Electric Motor Control Unit) draagt bij aan een efficiënt energieverbruik en optimale aansturing van de elektromotoren. Hierdoor is het maximumkoppel van deze motoren direct beschikbaar.

5. Aandrijfaccu

De krachtige 13,8 kWh-aandrijfaccu bevindt zich onder de bodem van de auto, voor maximale interieurruimte en een lager zwaartepunt voor extra veiligheid en betere rijeigenschappen. De opgeslagen stroom kan ook dienen als voeding van externe elektrische apparaten en systemen.

De Eclipse Cross PHEV is zo geavanceerd, dat hij automatisch de meest efficiënte Drive Mode kiest, afhankelijk van de rijomstandigheden.

EV Drive Mode (Volledig elektrisch rijden)

MEEST GESCHIKT VOOR: STADSVERKEER OF KORT WOON-WERKVERKEER

De elektromotoren drijven de auto aan met stroom uit de aandrijfaccu. De auto verbruikt nul brandstof en stoot nul CO₂ uit. Deze Drive Mode is stil, schoon en krachtig. Topsnelheid is 135 km/u.

Series Hybrid Mode (Benzinemotor wekt stroom op)

MEEST GESCHIKT VOOR: BUITENWEGEN

De elektromotoren drijven de auto aan met stroom opgewekt door de benzinemotor. Deze motor wekt stroom op om de aandrijfaccu op te laden zodra de hoeveelheid stroom laag is en om de elektromotoren te ondersteunen bij snel accelereren of het beklimmen van een helling.

Parallel Hybrid Mode (Benzinemotor + ondersteuning door elektromotoren)

MEEST GESCHIKT VOOR: SNELWEGEN

De benzinemotor drijft de auto aan bij hoge snelheden (wanneer dit de meest efficiënte aandrijving is), met ondersteuning door de elektromotoren wanneer extra vermogen nodig is.

EV Drive Mode-keuzeknop

Met de EV Drive Mode-keuzeknop bepaal je zelf of je stroom uit de aandrijfaccu wilt gebruiken, besparen of opladen.

REGENERATIEF REMMEN

Laad de aandrijfaccu op tijdens het rijden

Bij het afremmen van de auto ontstaat bewegingsenergie. De Eclipse Cross PHEV gebruikt deze energie om de elektrische stroom in de aandrijfaccu op het gewenste niveau te houden. Met andere woorden: de elektromotor maakt gebruik van de stuwkracht van de auto om energie terug te winnen, die anders via de remschijven verloren zou gaan in de vorm van hitte. Met de flippers aan het stuurwiel bepaal je zelf de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen. Hierbij kun je kiezen uit zes niveaus, afhankelijk van de rijomstandigheden. Een ander voordeel van deze innovatieve technologie: je hoeft erdoor minder gebruik te maken van de benzinemotor.

NET ZO EENVOUDIG ALS HET OPLADEN VAN JE TELEFOON

Lithium-ion aandrijfaccu van hoge capaciteit

Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) is uitgerust met een conventionele verbrandingsmotor en een of meer elektromotoren. De laatste worden gevoed door een aandrijfaccu, die kan worden opgeladen door een externe energiebron. De Eclipse Cross PHEV is uitgerust met een lithium-ion aandrijfaccu van hoge capaciteit. Het opladen ervan is even makkelijk als comfortabel: je kunt hem inpluggen op een standaard stopcontact, op een oplaadpunt thuis of op een van de vele openbare laadstations onderweg.

LEES MEER OVER OPLADEN

LAGE CO₂-UITSTOOT

Besparing voor het milieu en je portemonnee

Omdat je de Eclipse Cross PHEV voor een belangrijk deel elektrisch kunt rijden, is de auto aanmerkelijk groener, met een lage CO₂-uitstoot van slechts 46 g/km (WLTP/ Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Met een bereik tot 45 km met nul uitlaatemissie kun je volledig elektrisch rijden op de gemiddelde afstand voor woon-werkverkeer en de benzinemotor slechts gebruiken tijdens langere ritten.

1500W STOPCONTACT

Handige energiebron aan boord

In de bagageruimte van de Eclipse Cross PHEV bevindt zich een handige 1500W/230V-aansluiting. Deze levert deze 1500W, gevoed door de aandrijfaccu. Ruim voldoende voor de voeding van allerlei elektrische apparaten voor werk en hobby, maar ook ideaal tijdens een kampeervakantie.

NB. Sommige elektrische apparaten zijn niet geschikt voor deze aansluiting, ook al is hun vermogen lager dan 1500W. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.

STROOMTERUGLEVERING

Energie delen (Vehicle 2 Home, Vehicle 2 Grid)

De Eclipse Cross PHEV maakt niet alleen gebruik van stroom van het elektriciteitsnet, hij kan deze energie ook terugleveren. Dit kan door gebruik te maken van een ChaDeMO-stekker. Met behulp van een bi-directionele laadoplossing kun je een energieoverschot van de aandrijfaccu van de Eclipse Cross PHEV gebruiken voor apparaten in huis, of terugleveren aan het elektriciteitsnet.   

MITSUBISHI REMOTE CONTROL APP

Bedieningsgemak via je telefoon

Je wilt je Eclipse Cross PHEV 's nachts opladen tijdens de daluren van je energieleverancier? Met de Mitsubishi Remote Control is dat een fluitje van een cent, naast diverse andere handige functies. Zo kun je ook het interieur voorverwarmen of voorkoelen, zodat je altijd instapt met de perfecte temperatuur. Je kunt ook op afstand je verlichting aanzetten, handig als je je auto zoekt op een vol parkeerterrein.

Wat is het verschil tussen Hybrid, EV en PHEV?

Een hybride auto maakt gebruik van zowel een benzinemotor als van een of meer elektromotoren, waarbij de aandrijfaccu alleen wordt opgeladen wanneer de auto in beweging is. Een elektrische auto (EV) daarentegen, wordt alleen aangedreven door een aandrijfaccu, die wordt opgeladen via een externe energiebron.

Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) is uitgerust met een benzinemotor en een aandrijfaccu, die kan worden opgeladen via een externe energiebron. Hierdoor is een PHEV niet alleen eenvoudig op te laden, de auto is veelzijdiger omdat twee aandrijfvormen optimaal samenwerken.

ECLIPSE CROSS PHEV

Om alles te ontdekken over de indrukwekkende rijbeleving van de Eclipse Cross PHEV ga je naar Rijeigenschappen.