Veiligheid van het hoogst denkbare niveau
Forward Collision Mitigation System
Meer veiligheid bij een aanrijding
Helpt een frontale aanrijding te voorkomen, of de schade tot een minimum te beperken wanneer een botsing onvermijdelijk is. Het systeem reageert op voertuigen en voetgangers via een ingenieuze samenwerking van camera-, radar- en lasertechnologie.
Adaptive Cruise Control System
Handhaaft een veilig afstand
Handhaaft met behulp van radardetectie een veilige afstand tussen jou en je voorligger. Dat betekent meer veiligheid, meer gemoedsrust en minder stress, bijvoorbeeld als je in een file terechtkomt.
Lane Departure Warning
De auto waarschuwt zodra je slingert
Zodra je ongewild de rijstrook dreigt te verlaten, krijg je een waarschuwing in de vorm van een symbool op het display en een geluidssignaal.
Blind Spot Warning (BSW)
Geen dode hoeken meer
Deze veiligheidsvoorziening maakt gebruik van radarsensoren om te checken of zich voertuigen in je blinde hoeken bevinden. Wanneer je van rijbaan wilt wisselen en het systeem neemt een voertuig waar, dan licht er een waarschuwingslampje op in de betreffende buitenspiegel en klinkt er een akoestisch signaal.
Automatic High-Beam
Bedient de verlichting
Voor meer veiligheid, comfort en rijgemak in het donker schakelt het grootlicht automatisch in als de situatie het toelaat. Bij tegemoetkomend verkeer schakelt het automatisch weer uit.
Rear Cross Traffic Alert
Zelfverzekerd achteruitrijden
Zodra radarsensoren in de achterbumper een naderend voertuig waarnemen terwijl jij de auto in zijn achteruit hebt gezet, verschijnt er een waarschuwing op het multi-informatiedisplay, klinkt er een akoestisch signaal en licht er een waarschuwingslampje op in beide buitenspiegels.
Active Stability Control
Voor maximale voertuigbeheersing
Active Stability Control maakt gebruik van ingebouwde sensoren om de bewegingen van de auto te analyseren en vast te stellen wanneer de bestuurder de controle over het voertuig dreigt te verliezen. Door het motorvermogen automatisch aan te passen en remkracht te sturen naar de betreffende wielen, helpt ASC de bestuurder de auto onder controle te houden. De Traction Control-functie zorgt ervoor dat doorslippende wielen worden afgeremd, voor soepel wegrijden en accelereren in een rechte lijn.
Multi Around Monitor
Voor veiliger inparkeren
De beelden van camera’s gemonteerd aan de voorzijde, achterzijde en op de flanken van de auto vormen een samengestelde helicopterview. Ook kunnen ze in diverse combinaties worden getoond om je te waarschuwen voor wat zich in de dode hoeken bevindt en helpen je zo veiliger inparkeren.
RISE-Carrosserie body
Ontworpen om jou te beschermen
De Eclipse Cross is uitgevoerd met onze geavanceerde Reinforced Impact Safety Evolution-carrosserie. Deze is op kritische plaatsen voorzien van verstevigingen, waardoor de botsenergie bij een harde aanrijding maximaal wordt geabsorbeerd en optimaal afgevoerd. Extra veiligheid voor jou en je passagiers wanneer het er werkelijk op aankomt.
Hill Start Assist (HSA)
Voorkomt achteruitrollen op een helling
HSA maakt het eenvoudiger om weg te rijden op een steile helling door te voorkomen dat de auto ongewild achteruitrolt. Zodra het systeem een hellingshoek vaststelt, houdt het automatisch de remmen nog twee seconden vast totdat je het gaspedaal intrapt.
Zeven SRS airbags
Bescherming voor alle inzittenden
Om jou en je passagiers optimale bescherming te bieden bij een aanrijding, is de Eclipse Cross uitgerust met 7 airbags. Bestuurder en voorpassagier beschikken over een frontairbag en de bestuurder heeft een knieairbag voor extra bescherming bij een frontale botsing. Bij een aanrijding van opzij worden de bestuurder en voorpassagier beschermd door zijairbags en gordijnairbags, die aan weerszijden van het interieur van voor naar achter lopen.
NB: De uitrusting kan per land verschillen. Raadpleeg de Mitsubihi-dealer / Erkend Reparateur voor meer informatie.
- Auto Stop & Go (AS&G): wanneer Brake Auto Hold actief is, blijft de motor uitgeschakeld tot het gaspedaal wordt bediend.
- FCM: de waarneming en het ingrijpen door Forward Collision Mitigation (FCM) gelden als aanvullende veiligheidsvoorziening en kunnen niet in elke situatie een aanrijding voorkomen. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem. FCM wordt geactiveerd zodra het een voertuig voor de auto waarneemt. Het systeem is ook ontworpen om voetgangers te herkennen, maar in sommige situaties kan het voorkomen dat FCM niet wordt geactiveerd. Automatisch afremmen voor een auto voor je wordt geactiveerd wanneer de auto een snelheid heeft van circa 5 km/u tot 80 km/u (circa 5 km/u tot 180 km/u als de auto is uitgerust met ACC) en voor een voetganger bij een snelheid van circa 5 km/u tot 65 km/u. Omdat FCM niet is ingesteld om te blijven remmen, wordt de rem losgelaten ongeveer 2 seconden nadat de auto tot stilstand is gekomen. Om te voorkomen dat het voertuig hierna wegrolt, zal de bestuurder het rempedaal moeten bedienen. In sommige gevallen wordt FCM niet geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder zelf ingrijpt om een aanrijding te vermijden, zoals door stuurbewegingen of accelereren. Mocht je nog vragen hebben, raadpleeg dan de Mitsubishi-dealer of Erkend Reparateur voor meer informatie.
- ACC: de waarneming en het ingrijpen door ACC gelden als aanvullende veiligheidsvoorziening. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem. In sommige situaties kan het voorkomen dat ACC niet wordt geactiveerd. De waarneming door het systeem kan afwijken van de werkelijke situatie, afhankelijk van het type voertuig voor je en weers- en wegomstandigheden. Ook is het mogelijk dat het systeem niet voldoende vaart kan minderen wanneer je voorligger plotseling afremt of wanneer een ander voertuig plotseling voor je opduikt, waardoor de afstand tot je voorligger wordt verkleind. Mocht je nog vragen hebben, raadpleeg dan de Mitsubishi-dealer of Erkend Reparateur voor meer informatie.
- LDW: Lane Departure Warning ontslaat bestuurders niet van de verplichting goed vooruit te kijken, de aandacht bij het rijden en het verkeer te houden en goed op te letten bij matig zicht tijdens slechte weersomstandigheden en dergelijke. Het systeem is ontworpen om de rijbaan te monitoren bij een snelheid van 65 km/u of hoger. Bestuur de auto naar behoren en rijd veilig. Onder sommige omstandigheden kan het voorkomen dat het systeem de rijbaan niet goed waarneemt. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
- AHB: dit systeem wordt geactiveerd bij een snelheid van 40 km/u of hoger en wordt uitgeschakeld bij lagere snelheden. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
- BSW: de waarneming en het ingrijpen door Blind Spot Warning (BSW) gelden als aanvullende veiligheidsvoorziening en het systeem waarschuwt niet onder alle omstandigheden voor voertuigen in je dode hoeken. Vertrouw tijdens het rijden niet blindelings op dit veiligheidssysteem. Het kan voorkomen dat BSW niet normaal functioneert, afhankelijk van verkeers-, weers- en wegomstandigheden en de aanwezigheid van obstakels. Bestuurders blijven altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden. De afgebeelde radargolven gelden slechts ter illustratie en komen niet overeen met de werkelijke sensorapplicatie. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
- RCTA: Vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem, omdat het onder bepaalde omstandigheden mogelijk niet elk bewegend voertuig waarneemt. Bestuurders blijven altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden. De afgebeelde radargolven gelden slechts ter illustratie en komen niet overeen met de werkelijke sensorapplicatie. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
- ASC: het ingrijpen door ASC geldt slechts als aanvullende veiligheidsvoorziening. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem. Zie erop toe dat het type en de bandenmaat op alle vier de wielen hetzelfde zijn. Laat geen limited slip-sperdifferentieel uit de after market op de auto monteren. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
- HSA: Hill Start Assist (HSA) is geen vervanging voor veilig rijden. Vertrouw nooit blindelings op dit veiligheidssysteem bij het rijden op een steile helling. Het kan voorkomen dat de auto toch achteruit beweegt wanneer het rempedaal krachtig wordt ingetrapt, of wanneer de weg bijzonder steil of glad is. Het systeem is niet ontworpen om het voertuig langer dan 2 seconden op een steile helling in stilstand te houden. Gebruik HSA daarom niet als alternatief om de auto tot stilstand te brengen door de rem los te laten. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
- De 7 airbags maken deel uit van het Supplemental Restraint System (SRS). Om het risico van verwonding door een geactiveerde airbag te verminderen, is het noodzakelijk dat je altijd de veiligheidsgordel draagt, rechtop in het midden van je stoel zit en niet tegen het portier leunt. Laat kinderen tot 12 jaar altijd plaatsnemen op de achterbank en maak gebruik van goedgekeurde kinderzitjes en stoelverhogers. Wanneer je een kind in een kinderzitje met het gezicht naar achteren gericht op de voorstoel plaatst, schakel dan de airbag voor de voorstoel uit met de hiervoor aanwezige schakelaar. Raadpleeg het instructieboekje en de handleiding van een kinderzitje of stoelverhoger voor aanvullende informatie.