Veiligheid
MI-PILOT
Mitsubishi's geavanceerde rijhulpsysteem
Dit semi-autonome systeem combineert Adaptive Cruise Control (ACC, handhaaft automatisch de afstand tot je voorligger) met Lane Centering Assist (LCA, zorgt ervoor dat je midden in je rijstrook blijft). Voor extra ontspannen en veilig rijden, vooral tijdens lange ritten.
FORWARD COLLISION MITIGATION [FCM]
Actief remmen om gevaar te vermijden
Met een onboard radarsysteem en frontcamera monitort dit systeem de afstand tot een voorligger, of dit nu een voertuig, fietser of voetganger is (zowel stilstaand als in beweging). Als hierbij het gevaar aanwezig is van een aanrijding en je remt hier onvoldoende voor af, dan waarschuwt het systeem met een geluidssignaal en vergroot het tegelijk de remkracht. Rem je helemaal niet af bij gevaar, dan remt het systeem je ASX zelf af, zo nodig tot een volledige stop.
DISTANCE WARNING
Ken de afstand tot de voorligger
Met behulp van on-board radarinformatie laat deze functie de bestuurder weten wat het tijdsinterval is tussen zijn voertuig en het voertuig voor hem, zodat een veilige remafstand tussen de twee voertuigen kan worden aangehouden.
BLIND SPOT WARNING [BSW]
Krijg een waarschuwing als er een voertuig in uw dode hoek zit
Neemt bewegende objecten waar (auto's, motorfietsen, etc.) in de dode hoeken van de bestuurder (tot 5 meter achter en opzij van de auto). Zodra het systeem een object waarneemt, licht een ledlampje op in de linker- of rechterbuitenspiegel.
LANE DEPARTURE WARNING [LDW] & LANE KEEPING ASSIST [LKA]
Actief helpen om in de baan te blijven
Dit systeem herkent de markeringslijnen op de weg. Wanneer de auto de rijstrook dreigt te verlaten zonder dat een richtingaanwijzer is ingeschakeld, dan waarschuwt LDW je met een trilsignaal in het stuurwiel. Wanneer LKA is ingeschakeld, word je niet alleen gewaarschuwd, maar corrigeert het systeem automatisch het stuurwiel zodat je binnen je rijstrook blijft.
Ontdek meer veiligheidsfuncties
ASX
Wat is je volgende stap?
BELANGRIJK
ACC: Adaptive Cruise Control is een aanvullende veiligheidsvoorziening. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit systeem. ACC werkt niet onder alle omstandigheden. Een correcte waarneming van een voorligger hangt af van het type voertuig en de uitvoering ervan, van de weersomstandigheden en van de conditie van de weg. Daar komt bij dat het systeem mogelijk niet voldoende afremt in sommige situaties, bijvoorbeeld wanneer een voorligger plotseling krachtig afremt of wanneer er plotseling een ander voertuig vlak voor je auto opduikt. Heb je nog vragen over dit systeem, raadpleeg dan je Mitsubishi-dealer.
FCM: Forward Collision Mitigation is een aanvullende veiligheidsvoorziening en kan niet in alle omstandigheden een botsing voorkomen. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit systeem. FCM treedt in werking zodra het een voertuig voor je auto waarneemt. FCM is ook ontwikkeld om voetgangers waar te nemen, maar er zijn omstandigheden denkbaar waarin dit niet gebeurt of waarin het systeem niet wordt geactiveerd. De automatische remfunctie wordt geactiveerd wanneer je een voertuig nadert bij een snelheid van circa 5 km/u tot 80 km/u (bij uitvoeringen met ACC van 5 km/u tot 180 km/u). Wanneer je een voetganger nadert, is dit van circa 5 km/u tot 65 km/u. Omdat FCM niet is ingesteld op aanhoudend remmen, worden de remmen 2 seconden nadat de auto tot stilstand is gekomen weer vrijgegeven. Om te voorkomen dat de auto hierna wegrolt, moet de bestuurder dus zelf het rempedaal bedienen. In sommige situaties zal het systeem niet worden geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder een aanrijding probeert te voorkomen door een stuurmanoeuvre of door te accelereren. Heb je nog vragen over dit systeem, raadpleeg dan je Mitsubishi-dealer.
LDW: Lane Departure Warning is geen vervanging voor veilig rijden (bijvoorbeeld wanneer de bestuurder afgeleid is of minder alert). Dit geldt ook bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden met matig zicht, etc. Het systeem is ontwikkeld om de rijstrook te monitoren bij een snelheid van circa 65 km/u of hoger. Bestuur je auto altijd geconcentreerd en veilig. Er zijn omstandigheden denkbaar waarin het systeem de rijstrook niet naar behoren kan waarnemen. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.
BSW: Blind Spot Warning [BSW] is een aanvullende veiligheidsvoorziening en er zijn omstandigheden denkbaar waarin een voertuig in een dode hoek niet naar behoren wordt waargenomen. Vertrouw dus nooit blindelings op dit systeem. BSW functioneert mogelijk niet zoals bedoeld in bepaalde omstandigheden, afhankelijk van de verkeersintensiteit, weersomstandigheden, de conditie van de weg en de mogelijke aanwezigheid van obstakels. Bestuurders zijn altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden. De getoonde radargolven zijn ter illustratie en vertegenwoordigen niet de werking van de toegepaste sensoren. Raadpleeg het instructieboekje voor aanvullende informatie.