2006

i

Gewoonlijk geldt voor een auto van deze compacte afmetingen dat er concessies moeten worden gedaan: wat je wint aan compacte buitenmaten gaat ten koste van de interieurruimte en de botsveiligheid.

Met de i echter kiezen we voor een totaal nieuwe benadering.

Hiervoor ontwikkelen we een speciale middenconstructie achter en plaatsen we de motor voor de achteras. Vervolgens monteren we grote, 15-inch wielen op de uiterste hoeken van de auto en ontwerpen een stijlvolle, eivormige carrosserie. Het resultaat is een betere wegligging waardoor de auto veiliger is en tegelijk meer binnenruimte biedt. Hierna focussen we ons op de aandrijflijn. We ontwikkelen een volledig nieuwe MIVEC-DOHC-turbomotor met intercooler en een aluminium cilinderblok, die fantastische prestaties levert bij een zeer gunstig brandstofverbruik. De i wordt in januari 2006 gelanceerd en wint diverse onderscheidingen, inclusief de Japanse Good Design Grand Prix 2006-2007.