1970

Galant GTO

In de herfst van 1969 toont Mitsubishi de Galant Coupe GTX-1 op de Tokyo Motor Show, waar deze grote opwinding teweegbrengt. De auto valt op door zijn lange neus, korte cabine en elegant design. Hiermee maakt de auto een verpletterende indruk in het segment van moderne sportwagens.

De auto wordt gelanceerd in november 1970 onder de naam Galant GTO*. De lange, lage motorkap en de zogeheten ‘ducktail’-achterzijde geven de auto een goede stroomlijn. De sportieve GTO-MR-uitvoering wordt aangedreven door de eerste Mitsubishi-motor met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC / Double OverHead Cam), die 125 pk levert. Het rijk uitgeruste dashboard met zeven meters en instrumenten geeft de bestuurder het gevoel plaats te nemen in de cockpit van een vliegtuig. Nog altijd geldt de Galant GTO als een van de meest geslaagde modellen die de Japanse automarkt heeft voorgebracht.

*GTO staat voor Grande Tourismo Omologato (vaak afgekort als GT), wat zich letterlijk laat vertalen als ‘typegoedgekeurde Gran Turismo’. Dit staat voor een auto met vele vermogen, die langdurig op hoge snelheid kan rijden over lange afstanden.