Geavanceerde veiligheidssystemen
FORWARD COLLISION MITIGATION SYSTEM (FCM)
Meer veiligheid bij een aanrijding
Met een combinatie van camera’s en lasergestuurde radartechnologie beoordeelt FCM je snelheid en afstand tot je voorligger. Zodra het systeem het gevaar van een aanrijding waarneemt, waarschuwt FCM je met een akoestisch signaal en remt het systeem je auto automatisch af.
ADAPTIVE CRUISE CONTROL SYSTEM (ACC)
Helpt je een veilige afstand bewaren
Dit systeem maakt gebruik van radartechnologie om een veilige afstand te handhaven tussen jou en je voorligger. Nader je deze voorligger te dicht, mindert deze vaart of komt hij tot stilstand, dan zorgt ACC ervoor dat je auto automatisch vaart mindert of tot stilstand komt. ACC biedt veel extra veiligheid. Voor jou een zorg minder, vooral in fileverkeer.
LANE DEPARTURE WARNING (LDW)
Je auto waarschuwt zodra je slingert
Deze slimme veiligheidsvoorziening waarschuwt je met een piepsignaal en een weergave op het instrumentenpaneel, zodra je auto van rijbaan dreigt te wisselen zonder dat je de richtingaanwijzer hebt ingeschakeld.
HILL START ASSIST (HSA)
Voorkomt achteruitrollen op een helling
HSA maakt het eenvoudiger om weg te rijden op een steile helling door te voorkomen dat de auto ongewild achteruitrolt. Zodra het systeem een hellingshoek vaststelt, houdt het automatisch de remmen vast totdat je het gaspedaal intrapt.
REAR CROSS TRAFFIC ALERT (RCTA)
Zelfverzekerd achteruitrijden
Zodra radarsensoren in de achterbumper een naderend voertuig waarnemen terwijl je de auto in zijn achteruit hebt gezet, verschijnt er een waarschuwing op het multi-informatiedisplay, klinkt er een akoestisch signaal en licht er een waarschuwingslampje op in beide buitenspiegels.
ACTIVE STABILITY CONTROL (ASC)
Zodra je de controle verliest, corrigeert de auto zichzelf
De sensoren van het ASC-systeem registreren doorslippende wielen, waarna het motorvermogen automatisch wordt verminderd en de doorslippende wielen worden afgeremd. Voor maximale veiligheid en voertuigbeheersing.
Zeven airbags
Bescherming voor alle inzittenden
Om jou en je passagiers optimale bescherming te bieden bij een aanrijding, is de Outlander uitgerust met 7 airbags. Bestuurder en voorpassagier beschikken over een frontairbag en de bestuurder heeft een knieairbag voor extra bescherming bij een frontale botsing. Bij een aanrijding van opzij worden de bestuurder en voorpassagier beschermd door zijairbags en zowel de inzittenden voor als achter genieten bescherming door gordijnairbags, die aan weerszijden van het interieur van voor naar achter lopen.
NB De uitrusting kan per land verschillen. Raadpleeg je Mitsubihi-dealer / Erkend Reparateur voor meer informatie.
- 7 airbags: deze maken deel uit van het Supplemental Restraint System (SRS). Om het risico van verwonding door een geactiveerde airbag te verminderen, is het noodzakelijk dat u altijd je veiligheidsgordel draagt, rechtop in het midden van je stoel zit en niet tegen het portier leunt. Laat kinderen tot 12 jaar altijd plaatsnemen op de achterbank en maak gebruik van goedgekeurde kinderzitjes en stoelverhogers. Plaats nooit een kind met het gezicht naar achteren gericht op de voorstoel, schakel de airbag voor de voorstoel uit. Raadpleeg je instructieboekje en de handleiding van een kinderzitje of stoelverhoger voor aanvullende informatie.
- ASC: het ingrijpen door ASC geldt slechts als aanvullende veiligheidsvoorziening. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem. Zie erop toe dat het type en de bandenmaat op alle vier de wielen hetzelfde zijn. Laat geen limited slip-sperdifferentieel uit de after market op je auto monteren. Raadpleeg uw instructieboekje voor aanvullende informatie.
- HSA: Hill Start Assist (HSA) is geen vervanging voor veilig rijden. Vertrouw nooit blindelings op dit veiligheidssysteem bij het rijden op een steile helling. Het kan voorkomen dat je auto toch achteruit beweegt wanneer het rempedaal krachtig wordt ingetrapt, of wanneer de weg bijzonder steil of glad is. Het systeem is niet ontworpen om het voertuig langer dan 2 seconden op een steile helling in stilstand te houden. Gebruik HSA daarom niet als alternatief om uw auto tot stilstand te brengen door de rem los te laten. Raadpleeg je instructieboekje voor aanvullende informatie.
- FCM: de waarneming en het ingrijpen door Forward Collision Mitigation (FCM) gelden als aanvullende veiligheidsvoorziening en kunnen niet in elke situatie een aanrijding voorkomen. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem. FCM wordt geactiveerd zodra het een voertuig voor je auto waarneemt. Het systeem is ook ontworpen om voetgangers te herkennen, maar in sommige situaties kan het voorkomen dat FCM niet wordt geactiveerd. Automatisch afremmen voor een auto voor je wordt geactiveerd wanneer je auto een snelheid heeft van circa 5 km/u tot 80 km/u en voor een voetganger bij een snelheid van circa 5 km/u tot 65 km/u. Omdat FCM niet is ingesteld om te blijven remmen, wordt de rem losgelaten ongeveer 2 seconden nadat je auto tot stilstand is gekomen. Om te voorkomen dat het voertuig hierna wegrolt, zal de bestuurder het rempedaal moeten bedienen. In sommige gevallen wordt FCM niet geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder zelf ingrijpt om een aanrijding te vermijden, zoals door stuurbewegingen of accelereren. Mocht je nog vragen hebben, raadpleeg dan je Mitsubishi-dealer of Erkend Reparateur voor meer informatie.
- ACC: de waarneming en het ingrijpen door ACC gelden als aanvullende veiligheidsvoorziening. Neem tijdens het rijden altijd de veiligheid in acht en vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem. In sommige situaties kan het voorkomen dat ACC niet wordt geactiveerd. De waarneming door het systeem kan afwijken van de werkelijke situatie, afhankelijk van het type voertuig voor je en weers- en wegomstandigheden. Ook is het mogelijk dat het systeem niet voldoende vaart kan minderen wanneer je voorligger plotseling afremt of wanneer een ander voertuig plotseling voor je opduikt, waardoor de afstand tot je voorligger wordt verkleind. Mocht je nog vragen hebben, raadpleeg dan je Mitsubishi-dealer of Erkend Reparateur voor meer informatie.
- LDW: Lane Departure Warning ontslaat bestuurders niet van de verplichting goed vooruit te kijken, de aandacht bij het rijden en het verkeer te houden en goed op te letten bij matig zicht tijdens slechte weersomstandigheden en dergelijke. Het systeem is ontworpen om de rijbaan te monitoren bij een snelheid van 65 km/u of hoger. Bestuur je auto naar behoren en rijd veilig. Onder sommige omstandigheden kan het voorkomen dat het systeem de rijbaan niet goed waarneemt. Raadpleeg je instructieboekje voor aanvullende informatie.
- AHB: dit systeem wordt geactiveerd bij een snelheid van 40 km/u of hoger en wordt uitgeschakeld bij lagere snelheden. Raadpleeg je instructieboekje voor aanvullende informatie.
- BSW: de waarneming en het ingrijpen door Blind Spot Warning (BSW) gelden als aanvullende veiligheidsvoorziening en het systeem waarschuwt je niet onder alle omstandigheden voor voertuigen in je dode hoeken. Vertrouw tijdens het rijden niet blindelings op dit veiligheidssysteem. Het kan voorkomen dat BSW niet normaal functioneert, afhankelijk van verkeers-, weers- en wegomstandigheden en de aanwezigheid van obstakels. Bestuurders blijven altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden. De afgebeelde radargolven gelden slechts ter illustratie en komen niet overeen met de werkelijke sensorapplicatie. Raadpleeg je instructieboekje voor aanvullende informatie.
- RCTA: Vertrouw niet blindelings op dit veiligheidssysteem, omdat het onder bepaalde omstandigheden mogelijk niet elk bewegend voertuig waarneemt. Bestuurders blijven altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijden.
De afgebeelde radargolven gelden slechts ter illustratie en komen niet overeen met de werkelijke sensorapplicatie. Raadpleeg je instructieboekje voor aanvullende informatie.