Geniet vandaag van de technologie van morgen
TWIN MOTOR 4WD EN S-AWC
Zowel de vooras als de achteras zijn voorzien van een elektromotor. Daarmee wordt de Outlander PHEV over alle vier wielen aangedreven. De Super All Wheel Control (S-AWC) zorgt voor een veilig en stabiel rijgedrag met optimaal comfort voor de inzittenden.
NIEUWE 2.4-LITER BENZINEMOTOR
De bijzonder brandstofefficiënte Atkinson-cycle-benzinemotor, zorgt voor een laag brandstofverbruik en beperkt daarmee direct de CO2-uitstoot.
GENERATOR
De krachtige generator zet motorvermogen om in elektriciteit om de aandrijfaccu op te laden en zorgt voor extra vermogen van de elektromotoren wanneer dit gevraagd wordt.
POWER DRIVE UNIT (PDU) OP ELEKTROMOTOR VOOR, REAR MOTOR CONTROL UNIT (RMCU) ACHTER
Deze control units met slimme elektronica dragen bij aan het efficiënte energieverbruik en zorgen voor optimale aansturing van de elektromotoren. Hierdoor is het direct beschikbare maximumkoppel hoger dan dat van een vergelijkbare conventionele 3.0-liter benzinemotor.
AANDRIJFACCU
De aandrijfaccu heeft een hoge capaciteit van 13,8 kWh en is onder de vloer geplaatst voor maximale interieurruimte en een laag zwaartepunt. Dit draagt bij aan meer veiligheid en betere rijeigenschappen.
ONBOARD CHARGER
De onboard charger (OBC) controleert of de verbinding tussen auto en laadpunt veilig genoeg is om het laden te kunnen starten. In de OBC zit tevens de 12V-stroomomvormer opgenomen die de voeding verzorgt voor alle 12V-systemen.
Wat is het verschil tussen hybride, EV en PHEV?
Een hybridevoertuig maakt gebruik van een benzinemotor en elektromotoren, waarbij de batterij alleen oplaadt wanneer het voertuig in beweging is. Een elektrisch voertuig of EV daarentegen wordt enkel gevoed door een batterij, die opgeladen wordt aan een externe voeding.
Een plug-inhybride elektrisch voertuig (PHEV) is uitgerust met een benzinemotor, een of meerdere elektromotoren en een batterij, die opgeladen kan worden aan een externe voeding. Dit type voertuig is dus niet alleen makkelijk op te laden, het is ook veelzijdiger omdat je twee soorten aandrijving hebt die in harmonie samenwerken.
EV DRIVE MODE
Alleen elektrische aandrijving
De elektromotoren drijven de auto aan met stroom uit de aandrijfaccu. Er is daarom geen sprake van brandstofverbruik en CO₂-uitstoot. Deze Drive Mode is stil, schoon en krachtig. De topsnelheid in deze modus is 135 km/u.
SERIES HYBRID MODE
Elektromotoren met benzinemotorondersteuning
De verbrandingsmotor drijft de generator aan die de stroom opwekt waarmee de aandrijfaccu geladen wordt. Dit systeem treedt in werking als het energieniveau van het accupakket laag is of wanneer extra vermogen wordt gevraagd, zoals bij krachtig accelereren of bijvoorbeeld bergop rijden. De auto rijdt in deze modus nog steeds elektrisch, de benzinemotor dient als generator om het accupakket bij te laden.
PARALLEL HYBRID MODE
Benzinemotor met elektromotorenondersteuning
De benzinemotor drijft de voorwielen aan, bijvoorbeeld bij hoge snelheden of wanneer veel vermogen wordt gevraagd. De elektromotoren ondersteunen hierbij om het gevraagde vermogen te kunnen leveren.
Stiller dankzij geavanceerde technologie
De benzinemotor in de OUTLANDER PHEV verzekert de klassieke aandrijving wanneer dat nodig is. De twee elektromotoren zorgen ervoor dat de auto stiller en zuiniger rijdt. Dankzij zijn geavanceerde technologie, schakelt de OUTLANDER PHEV naadloos over tussen beide krachtbronnen, met het oog op de efficiëntste prestaties.
TERUGWINNING VAN REMENERGIE
Vergroot de actieradius
Zodra de auto wordt afgeremd, wordt automatisch bewegingsenergie opgewekt. Om je te helpen de elektrische actieradius te vergroten, maakt de Outlander PHEV handig gebruik van deze remenergie. De elektromotoren winnen de remenergie van de auto terug door als generator voor de aandrijfaccu te gaan werken. Middels schakelflippers aan het stuur heb je de volledige controle over de hoeveelheid energie die je wilt terugwinnen. Je hebt keuze uit zes instellingen, afhankelijk van de rijomstandigheden. Bijkomend voordeel is dat je de remmen minder zwaar belast die daardoor minder slijten.
EV Priority
Kies zelf voor volledig elektrisch rijden
Je kunt ervoor kiezen om volledig elektrisch te rijden met de Outlander PHEV, door de EV Priority-schakelaar te bedienen. In dat geval rijd je niet alleen goedkoper per kilometer, de auto rijdt ook vrijwel geruisloos. Stel je eens voor: brandstof besparen terwijl je geniet van rustig, ontspannen autorijden zonder motorgeluid.